مقایسه باتری ژل و AGM

مقایسه باتری ژل و AGM

باتری AGM (Absorbent Glass Matt) و باتری ژل در هر دو دسته باتریهای Sealed Lead-Acid دسته بندی می شوند و اشتباه است که معمولاً یکسان هستند. هر دو باتری دارای ویژگی های مشابهی از جمله داشتن قابلیت چرخه عمیق ، طراحی غیر قابل ریختن هستند و هر دو می توانند در جهت های مختلف استفاده شوند.

این دو نوع باتری همچنین به دلیل ویژگی های کم تخلیه در خود ، پایین نگه داشتن و مقاومت در برابر لرزش شناخته شده اند. با این حال ، AGM و Gel دو نوع باتری کاملاً متفاوت هستند.

شباهت های باتری ژل و AGM

این دو باتری در دسته باتری های Valve Regulated Lead-Acid (VRLA) طبقه بندی می شوند. اکسیژن تولید شده در صفحات مثبت باتری های اسید سرب توسط صفحات منفی جذب می شود. به نوبه خود ، صفحات منفی آب تولید می کنند.

این کمک می کند تا گرما از واکنش شیمیایی تولید شده توسط الکترولیت ها دفع شود. به همین دلیل ، کاربر مجبور نیست این باتری ها را آبیاری کند و باعث می شود بدون تعمیر و نگهداری شوند.

تفاوت باتری ژل و AGM

باتری های AGM از یک حصیر مخصوص شیشه ای ساخته شده از الیاف شیشه نازک استفاده می کنند. این کار برای جذب الکترولیت های بین صفحات باتری طراحی شده است.

از طرف دیگر ، باتری های ژل از نوع خاصی از ژل سیلیکا استفاده می کنند که الکترولیت ها را در کنار هم نگه می دارد. قوام ضخیم مواد به الکترونها اجازه می دهد تا آزادانه از صفحات عبور کنند.

مقایسه دو نوع باتری باتری های ژل تمایل دارند سریعتر از باتری های AGM ، مخصوصاً در دماهای پایین ، انرژی خود را از دست بدهند. این به دلیل ترکیب ژل شده Thixotropic باتری است. باتری های AGM در سرمای شدید کار می کنند و آنها را برای آب و هوای زمستانی مناسب می کند.

وقتی نوبت به عمق تخلیه (DoD) می رسد ، باتری های ژل اسید بهتر از باتری های AGM استفاده می کنند.اسید از صفحات باتری های ژل محافظت می کند و باعث تخلیه عمیق آنها می شود.

با این حال ، یک باتری ژل باید به درستی شارژ شود ، در غیر این صورت دچار خرابی زودرس می شود. یک زخم در داخل مواد ژله ای آن می تواند بسته هایی ایجاد کند که صفحات را خورده است.

باتری های AGM نسبت به باتری های ژل ارزان ترند اما طول عمر بالاتری دارند و در صورت لزوم انفجارهای بزرگتری را ارائه می دهند. این باتری ها در استفاده از انرژی بالا مانند وسایل نقلیه ورزشی بهترین عملکرد را دارند.

نتیجه:

باتری های AGM در مورد دوام ، دوام طولانی و شارژ ، بیش از انواع ژل فروخته می شوند. آنها همچنین قیمت کمتری دارند و در شرایط مختلف آب و هوایی کار می کنند.

باتری های ژل به دلیل ترکیب ژله ای ، در مقایسه با باتری های AGM درصد نشت کمتری دارند.

باتری مناسب خودروی سراتو